Wanneer je een website hebt, dan ben je waarschijnlijk benieuwd naar hoeveel gebruikers je hebt en wat ze doen. Welke pagina’s worden er bekeken? Gebruiken mensen voornamelijk een telefoon, tablet of laptop? Waar komen deze gebruikers vandaag en hoe lang blijven ze op website?
Dit zijn allemaal vragen die beantwoord kunnen worden door het gebruiken van Google Analytics.
Wat is Google Analytics precies?
Google Analytics is een dienst van (je raadt het al) Google, waarmee je inzicht kan krijgen in wát er gebeurt op je website ofwel; de analytische gegevens.
Dankzij Google Analytics kan je inzien wat er op dit moment op je website gebeurt en wat er gebeurt is. De Analytics dienst van Google kost geen geld en is dus gratis voor iedereen. Het enige wat je nodig hebt is een Google account (Gmail e-mail) en een website.
Wanneer je de Google Analytics dienst hebt gekoppeld aan je website en de gebruiker toestemming heeft gegeven tot Marketing doeleinden (zie ook Wat betekent de AVG/GDPR wetgeving), dan begint Google Analytics met zijn taak.
Google Analytics houdt een aantal dingen bij waardor je gemakkelijk kan zien wat gebruikers dus precies doen op je website. Denk hierbij aan het volgende:
- Welke pagina bekijkt de gebruiker op dit moment en hoe lang wordt deze bekeken
- Waar is de gebruiker (land, stad, provincie)
- Welk apparaat wordt er gebruikt
- Welke acties voert de gebruiker uit; zoals scrollen door de websiteof het klikken op knoppen
Door de gegevens uit de bovenstaande lijst te bekijken kan je dus achter best wel veel informatie komen en belangrijker; je kan keuzes maken.
Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat er veel gebruikers op een bepaalde pagina terecht komen maar ze blijven daar maar heel kort, dan is een logische aanname dat deze gebruikers verkeerd terecht zijn gekomen of iets zien wat ze niet willen zien.
Wordt je website voornamelijk door gebruikers met een tablet gebruikt dan is het verstandig om onder de loep te nemen of de website er wel goed (en bruikbaar) uitziet.
Dit is nog maar het topje van de ijsberg betreffende Google Analytics, want dankzij een andere Google dienst genaamd Tag Manager kan je nog veel meer informatie uit de bezoeken van je gebruikers halen.
Hoe voeg ik Google Analytics toe aan mijn website?
Het toevoegen van Google Analytics kan op twee verschillende manieren.
Manier 1: Google Analytics toevoegen via Google Tag Manager
Via Google Tag Manager kan Google Analytics vrijwel probleemloos worden toegevoegd. Om het wat makkelijker te maken voor je hebben we hier een handleiding voor geschreven. Deze kan je terug vinden op onze pagina Hoe voeg ik Google Analytics of andere diensten toe aan mijn website
Manier 2: Google Analytics toevoegen aan de broncode van je website (afgeraden)
Je kan Google Analytics direct in je website toevoegen en dit verschilt per website. Gelukkig biedt Google een aantal handleidingen voor verschillende soorten websites en deze terug te vinden op de Google pagina Integraties met partners voor Conversies bijhouden.
Deze manier heeft niet de voorkeur omdat het handiger is alle diensten op één centrale plek bij te houden.
Hopelijk weet je nu iets meer over Google Analytics, wat het doet en hoe je het kan instellen.